Theater O'Ana

De regisseur van "13 over twaalf" aan het woord 🎙️
Regisseur Robin Segaert

🎤 Wat sprak je aan in het script van “13 over twaalf” en waarom wilde je dit stuk regisseren?
"Er zijn zo van die scripts die onmiddellijk je hart een beetje stelen. Een thriller in de stijl van Agatha Christie intrigeerde me altijd al. Om dan een scenario te vinden waarin ook nog een goed dosis humor zit... Dat kan niet leuker zijn. Het voelde ook aan als een stuk dat echt wel goed doenbaar was met een groep jonge spelers. Daarbij kwam dan nog eens de uitdaging om met een grote groep personen op het podium te staan, iets dat ik nog niet eerder deed. Je ziet het al: er zijn een hoop redenen waarom het regisseren van dit stuk een boeiende uitdaging lijkt. En die uitdaging wou ik aangaan."

🎤 Kun je ons iets meer vertellen over de thema’s en boodschappen die het stuk overbrengt?
De dag van vandaag is uiterlijke schijn iets dat iedereen wel kent: we doen ons beter, sterker en mooier voor dan we in werkelijkheid zijn. We willen door mensen graag gezien worden, zelfs door mensen die we echt niet graag hebben. Jaloezie op wat andere mensen doen, zelf de beste willen zijn, en dat allemaal voor de schone schijn, dat zijn zaken die we kennen. Dit komt ook terug in het stuk. Iedereen wil de sterkste en de beste zijn, en al zeker in de ogen van de machtige producer van de show waar het in dit stuk over gaat. Sommigen zouden over lijken gaan (wat uiteraard een vreemde maar toepasselijke uitspraak is bij een thriller) om hun doel te bereiken. Maar ondanks de schone schijn, zijn er onderliggende conflicten en problemen. Iedereen wil dat de producer hen graag heeft, en doet daarom alsof, maar in werkelijkheid heeft hij zo'n slecht karakter dat niemand hem echt graag ziet. Je voelt het al: thema's genoeg die dicht aansluiten bij de realiteit. 

🎤Hoe ben je begonnen met het voorbereiden van deze productie? Kun je ons een kijkje geven in jouw regieproces?
Ik begin steeds met heel uitgebreid met de tekst bezig te zijn. Ik typ het hele stuk over, vooral met als bedoeling ervoor te zorgen dat in mijn hoofd al alles goed zit. Het is voor mij de beste manier om als het ware heel goed in de tekst te kruipen. Dit gaat vrij ver: het gaat over belichting, decor, kledij, rekwisieten... Hoe meer ik kan voorbereiden voor de eerste repetitie, hoe beter ik me erbij voel. Net voor de eerste repetitie begon ik dan op het plan van het decor uit te tekenen waar iedereen zou moeten terechtkomen. Tijdens de repetities beginnen we dan ook echt met iedereen duidelijk te maken waar wat gespeeld zal worden. Al heel snel wil ik dat elke speler goed door heeft wat elk personage denkt, waarom ze zeggen wat ze zeggen, doen wat ze doen... zodat de spelers hun personages echt goed leren kennen. Dan merk je ook snel dat je voorbereiding soms botst met wat op scène gebeurt, en dan moet je aanpassen. Maar aanpassen lukt beter als je weet waar je met z'n allen naartoe moet, en daar is die voorbereiding opnieuw zo handig. De spelers hebben gemerkt dat ik hen heel snel op het podium wil, zodat ze weten wat ze daar zullen doen. Ze hebben ook gezien op het repetitieschema dat ik een moment heb waarop ik wil dat alle tekst gekend is. Dit zorgt ervoor dat we hopelijk heel veel kunnen inzetten op het acteren met elkaar. Ik wil dit alles doen in een hele positieve en leuke sfeer, waardoor iedereen elke keer met heel veel goesting komt repeteren. Dit alles heeft bij mijn vorige productie mee voor het succes gezorgd, en ik hoop dat dit hier ook zal gebeuren.

🎤Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen bij het regisseren van een mysterieus stuk zoals “13 over twaalf”?
Zoals gezegd staan er een pak spelers op het podium. Ik wil dat iedereen kan stralen, dat iedereen een duidelijk personage is dat anders is dan de anderen. Dit is goed te doen met een klein aantal spelers, maar met zo'n groep is dat al een eerste uitdaging. En daar zal het niet ophouden: er zijn een aantal scènes waar het helemaal donker zal worden, maar er toch nog zaken op scène gebeuren. En dan heb ik het nog niet over de scènes waar we spanning proberen te creëren, waar hopelijk iedereen even schrikt van wat ze te zien krijgen op het podium. 

🎤 Welke elementen en aspecten van de voorstelling zullen het publiek verrassen of intrigeren?
Ik vind het fijn als een stuk zo vlot gespeeld wordt, dat de tijd voorbijvliegt voor het publiek. Wat iedereen hopelijk zal verrassen, is dat ze pas echt op het einde zullen weten hoe alles in elkaar zit. Ik kan niet zoveel vertellen over de plot zelf, want hoe meer ik zeg, hoe minder leuk het eindresultaat zal zijn. Als iedereen moet lachen, en op een bepaald moment op het puntje van de stoel zit, dan is mijn missie geslaagd.
 
🎤 Kun je ons iets vertellen over het castingsproces en waarom je bepaalde acteurs voor specifieke rollen hebt gekozen?
Tijdens de audities hebben we geprobeerd iedereen bepaalde zaken te laten spelen die hoorden bij de verschillende personages. Zo kon je zien wie een bepaalde rol goed ging spelen. We keken naar de houding, hoe iedereen speelde, wie qua uitzicht bij een rol past, en soms ook de persoonlijkheid van de spelers. We hopen dat iedereen snel merkt en voelt waarom we hen dit personage gaven. Ik heb nu al het gevoel dat dit bij een aantal van de spelers begint te komen. Een aantal mensen zijn erg vlot op elkaar ingespeeld, precies wat we in gedachten hadden. De casting is heel belangrijk, want de juiste persoon in de juiste rol zorgt ervoor dat een voorstelling werkt. Daarom overleg ik ook erg veel voor de casting, want samen zie je meer dan alleen. 

🎤 Wat hoop je dat het publiek zal ervaren of meenemen na het zien van de voorstelling?
Ik hoop dat het publiek een fijne avond vol humor en spanning zal hebben. Achteraf hoop ik dat het publiek nog steeds elk personage apart zal kennen, wat een serieuze uitdaging is met 16 personen. En bovendien hoop ik dat iedereen achteraf veel meer sympathie voelt voor de oprechte personages, dan voor de personages die een masker opzetten om hogerop te geraken. Hopelijk zal iedereen na het zien van dit stuk erover nadenken om iets oprechter te zijn tegen anderen. 

🎤 Tot slot, wat maakt "13 over twaalf" volgens jou een must-see voor het publiek en waarom zouden mensen het niet mogen missen?
Een avond vol spannende en grappige momenten, gespeeld door een groep fantastische jongeren die het beste van zichzelf geven, meer heb je niet nodig om een must-see te hebben. We gaan alles op alles zetten om het publiek een fantastische avond te laten hebben.